OSNOVNI IZBORNIK

PRIRUČNIK

O RAFTOVIMA ( ČAMCIMA ZA RAFTING )

Plutanje na zrakom napunjenim plovilima nije ništa novo. Ljudi su na napuhanim životinjskim kožama plovili prije nekoliko tisuća godina, a današnji se raftovi vrlo malo razlikuju od svojih davnih predaka. Raftovi su u osnovi nešto više od iskrivljenog velikog balona, visoka tehnologija ih je dizajnirala da odgovaraju zahtjevima inovatora u pokušaju da naprave savršeno riječno plovilo. Raftovi su izdržljivi, laki za upravljanje i opremljeni jednostavnom za korištenje specijalnom opremom. Raftove možemo naći u mnogo različitih oblika i veličina, ali kod njihove usporedbe nalazimo mnogo sličnih karakteristika. Sve raftove možemo podijeliti u tri kategotije:

-standardni plutajući raft

-raft s sustavom za pražnjenje vode

-kataraft

Svaki potpuno opremljeni raft sastoji se od puno neovisnih komponenti od kojih je svaka važna za njegove performanse. Raft sa sustavom za pražnjenje vode ima između dna i obodnih komora jednu ili više manjih šupljina kroz koje se raft oslobađa vode kada se s vodom napuni. Standardni plutajući raft se razlikuje vrlo malo od rafta s sustavom za pražnjenje vode, dok je kataraft jedinstven po izgledu, ali ima većinu karakteristika istih kao i ostali raftovi.

Kataraft

Napravljeni su od par komora i konstrukcije, imaju neke bitne razlike u odnosu na druge tipove raftova (nemaju dno). Zbog nedostatka dna kataraft se bez većih problema probija preko pličina, ali zbog istog razloga nema mnogo prostora za putnike ili prtljagu. Ako se dogodi da se nađe u zagrljaju role, voda će se preljevati preko komore nazad u rijeku (nema dna) i prevrtanje činiti težim. Zbog manje dodirne površine s vodom on je znatno brži i lakši za upravljanje od standardnog rafta. Nedostatak dna uz povećanje brzine, stabilnosti i manevarskih sposobnosti uzrokuje i malu nosivost. Bez dna da osigura potrebni uzgon, sva težina konstrukcije, putnika i opreme leži na dvije od šest komora (ovisno o tipu plovila). Zbog toga je za duža, višednevna putovanja potrebno odabrati kataraft dovoljno velik da ponese sve potrebne zalihe i opremu.
Na rijekama velikog volumena upotrebljavaju se i masivna plovila duga i desetak metara, koja mogu imati i motorni pogon.Ovakvi raftovi se konstruiraju zbog povećanja nosivosti i stabilnosti.

Obilježja rafta

-Komore

Svi visoko kvalitetni raftovi s sustavom za pražnjenje vode imaju jednu neprekinutu vanjsku tubu koja im daje ovalni oblik. Ona je podjeljena u više manjih, neovisnih komora koje se nastavljaju jedna na drugu. Neovisne komore omogućuju raftu plutanje čak i kada je jedna od njih probivena. Poprečne komore su postavljene pod pravim kutem u odnosu na glavne. Bilo da su ljepljene, toplinski spajane, pričvršćene remenjem ili utisnute, pomažu da raft zadrži svoj oblik, držeći glavne komore na istoj udaljenosti. Mogu se iskoristiti kod boljeg utvrđivanja raftera za raft (veća stabilnost raftera), bilo da se obuhvate nogama ili samo da posluže kao uporišta za stopala.

-Držači

Mnogi raftovi imaju držače za stopala zaljepljena ili toplinski spojena s dnom rafta. U takve se držače rafteri mogu u potpunosti pouzdati i po potrebi izbaciti tijelo izvan rafta bez straha da će završiti u rijeci. Ovakvi držači su posebno od iznimne važnosti na rijekama klase V, gdje je nekoliko ekstra zaveslaja važno za prolaz kroz brzak. Pravilno postavljen držač trebao bi odgovarati svakom rafteru. Prije ljepljenja treba napraviti test vožnju koja će nam pomoći da odredimo prava mjesta za držače. Osim što pouzdano drže stopalo, držači moraju omogućavati jednostavno i brzo oslobađanje u slučaju potrebe.

-Ventili

Svaka komora ima svoj ventil. Većina raftova koristi jedan od tri tipa ventila:

-vojni tip
-Halkey-Roberts
-AD-1

Ventil treba biti trajan, pouzdan i lako pristupačan. Većina proizvođača postavlja na unutrašnju stranu komore, čime je osiguran brz i lagan pristup praznom raftu. Ventili na vanjskoj strani komore su pristupačniji cijelo vrijeme, ali postoji rizik od oštećenja u sudaru s stijenama, deblima, obalom itd. Dno rafta može biti standardno ili samopražnjeće ( s sustavom za ispuštanje vode ). Standardno dno je zalijepljeno za glavne komore bez ikakvih ispusta sa strane. Samopražnjeće dno je konstruirano tako da mu gornja strana nadvisuje nivo vode u rijeci. Kada voda prodje u raft, ponovo otječe u rijeku kroz više malih ili jednu veliku šupljinu (velika šupljina se nalazi na krmi, dok su male šupljine raspoređene duž bokova rafta) . Ovakvo dno se s okolnim komorama može povezati ljepljenjem, termičkim spajanjem ili vezivanjem. Ventil za otpuštanje viška zraka služi nam da sačuvamo dno od oštećenja kod eventualnog prepumpavanja ili zagrijavanja rafta na suncu.

NAPUHAVANJE RAFTA

Prilikom napuhivanja plovila posebnu pažnju treba obratiti na dvije stvari:
1) ne prekoračujte preporučeni tlak traka
1) napuhujte komore ujednačeno i lagano

Ujednačenijim pumpanjem izbjeći ćete prenapuhavanje i potencijalnu štetu na osjetljivim pregradama koje razdvajaju komore. Pravilno napuhan raft će na vodi pokazati sve svoje najbolje osobine. Prenapuhano plovilo češće će se oštećivati ili još češće totalno uništiti. Premalo napuhan raft će s druge strane biti veoma trom. Takvo plovilo će biti nesigurno na brzacima te sklono omotavanju oko prepreka, preklapanju i prevrtanju. Ako želite pravilno napuhati raft najprije podjednako napumpajte svaku komoru kako bi plovilo dobilo svoj normalni oblik a zatim dopumpavajte komore specijalnom pumpom za pumpanje raftova, pazeći da ne pređete preporučeni tlak. Glatka površina te tube identičnih veličina glavni su pokazatelji da ste svoj raft dobro napuhali, dok izbočenja kod pregrada među komorama ukazuju na to da komore nisu podjednako napuhane. Tlak u komorama možete provjeriti manometrom ili ocijeniti rukom ukoliko imate nešto iskustva.

Pumpe

Pumpe specijalno prilagođene raftingu rangirane su od od snažnih električnih do ručnih ili nožnih pumpi. Velike električne pumpe će nam uštedjeti mnogo vremena ako u blizini imate priključak za struju ili generator. Dvanaest voltne električne pumpe možete spojiti na automobilsku bateriju pa su praktične za uporabu na mjestima gdje nemamo pristup električnoj mreži. Bez obzira kakvu električnu pumpu imamo koristimo je dok splav ne dobije pravilan oblik, a zatim koristimo ručnu ili nožnu pumpu kojom pumpamo raft do optimalnog tlaka. Dopumpavanje rafta manualnom pumpom produžit će vijek trajanja električne pumpe, a raft će biti žilaviji na vodi. Ručne i nožne pumpe mogu biti raznih veličina. Manualnim pumpama velikog volumena ćete vaš raft napumpati brzo i djelotvorno ali zato zauzimaju više mjesta u plovilu. Neke male pumpe ispuhuju zrak bilo da se klip podiže ili spušta čineći pumpanje brzim i lakim. Svaka pumpa za raft treba imati crijevo s otvorom koji će vašim ventilima savršeno pristajati. Kada raft želimo složiti da zauzima što je moguće manje prostora koristimo pumpe koje rade na principu usisivača a koje mogu isisati sav zrak iz komora.

Napomene za pravilno napuhati raft:

1) Električnom pumpom napušite svaku komoru podjednako, dok ne postignete pravilan oblik rafta.
2) Ručnom pumpom postepeno dopumpavajte komore da izbjegnete oštećenje pregrada.
3) Povremeno provjeravajte tlak rukom ili manometrom, naročito za sunčanih dana.
4) Ako se raft nalazi na zemlji ne pritiskajte dno plovila kao oslonac za pumpanje ručnom pumpom kako bi se izbjegla oštećenja.

PRAŽNJENJE VODE IZ RAFTA

Raftovi sa standardnim dnom mogu u sebe primiti ogromnu količinu vode. Bez obzira da li je vodu u plovilo donio jedan veliki val ili mnogo malih zapljuskivanja, ona otežava raft i smanjuje mu manevarske sposobnosti. Zbog toga svaki raft sa standardnim dnom mora imati barem jednu posudu za izbacivanje vode koja treba biti dobro pričvršćena i spremna za brzu upotrebu. Kada smo na rijeci s mirnim dijelovima i strmim, kratkim brzacima, obično je lakše pričekati mirni dio, nego izbacivati vodu usred brzaka. Na rijekama sa kontinuiranim, dugim brzacima zaustavljanje u mirnom djelu može biti teško ili nemoguće, pa je brzo i učinkovito pražnjenje vrlo važno. U raftu na pariće sa standardnim dnom dobro je imati nekog zaduženog za pražnjenje kako bi se skiper mogao koncentrirati na upravljanje. U raftu s posadom veslača, dvojica na provi bi trebali biti zadnji koje ćemo odabrati za pražnjenje vode, jer su ta dva veslača važna za zadržavanje kontrole nad plovilom. Za taj posao najbolje je odabrati veslače u sredini. Ta dvojica prije što počnu s izbacivanjem vode trebaju odložiti vesla na sigurno mjesto. Posude pune sa što više vode i što brže mogu, a prilikom izbacivanja vode drže ih čvrsto u ruci. Raftovima sa sustavom za pražnjenje vode ovakvo ručno pražnjenje nije potrebno jer imaju otvore između dna i bočnih komora kroz koji višak vode ističe nazad u rijeku.

HIGHSIDING (visoka strana)

Mnogi rafteri highsiding zovu rock siding (strana kamena), što je možda lakši načina da vizualizirate ovu tehniku.

Highsiding na čvrstim preprekama.

Kada se raft nasuka na malu stijenu ili plitki greben posada ga može osloboditi prebacivanjem težine na nenasukanu stranu plovila, odguravanjem od stijene ili veslanjem okretati raft dok se ne oslobodi. Ako je struja dovoljno jaka raft će se nastaviti penjati na stijenu, a niža komora će zaroniti u glavnu struju. U tom slučaju rijeka može zgrabiti nižu komoru i omotati je oko prepreke. Da bi ovako nešto izbjegli cijela posada treba napraviti highside, težinu prebaciti na nizvodnu komoru ( komoru koja se penje na prepreku). Uzvodna se komora se oslobađanjem težine podiže, dopuštajući vodi da bezopasno klizi ispod plovila. Tada posada može okrenuti raft od uzvodne strane prepreke kako bi onemogućila glavnu struju u pokušaju da zarobi plovilo i posadu.

Highside na vodenim preprekama.

Highside je jednako efikasan i kada se splav nađe u velikoj roli. U rolama se uzvodna površinska struja miješa s nizvodnom strujom koja pokušava prevrnuti plovilo na uzvodnu stranu. Ako želi izbjeći prevrtanje, posada mora prebaciti težinu na nizvodnu komoru i privlačiti sa nje. Tada, dok centar gravitacije drže nisko u raftu, mogu pokušati veslanjem pomaknuti plovilo bočno van prepreke. Nizak centar gravitacije pomaže posadi da ostane stabilna ako se raft naglo probne ili zavrti. U Slučaju okretanja posada se mora posada se mora premještati na nizvodnu komoru. Kada se raft nađe u divljoj, moćnoj roli može nam trebati dosta strpljenje, snage i hrabrosti ako želimo izaći van nje.

Izbor plovila i opreme

Premda se sve vrste visoko kvalitetnih raftova mogu koristiti na divljim vodama klase V, neki tipovi raftova bolje su prilagođeni ekstremnim uvjetima od drugih. Raftovi sa sustavom pražnjenja i kataraftovi povećavaju nivo sigurnosti na teškim spustovima jer se brzo oslobađaju viška vode, te ostaju lagani i okretni u dugim brzacima. Kataraftovi se rijeđe zaustavljaju u velikim rolama, ali ne mogu funkcionirati bez postavljanja metalnog okvira. Raftovi sa sustavom pražnjenja vode mogu ponjeti više tereta, ali nisu okretni kao neki kataraftovi. Izaberite raft s kojim možete udobno upravljati i koje je spremno za rijeku niz koju se namjeravate spuštati. Mali tim veslača može bez problema prenositi lako opremljen raft ili ga čak ispuhati i prenjeti kroz uske prolaze. Prenošenje plovila opremljenog metalnim okvirom mnogo je kompliciranije. Osim što otežava plovilo, okvir može smetati u uskim prolazima. Okvir prestavlja još jedan dio opreme koji može zakazati i ako sve ostalo ide po planu. Ako ste u kataraftu okvir je neophodan - ali su zato kataraftovi lakši i manji od standardnih raftova. Prilikom izbora plovila ove preporuke bilo bi zgodno uzeti u obzir, ali konačni izbor je uvijek na vama, jer vi najbolje znate koliko ste vješti i na koju rijeku namjeravate ići. Napredni veslači trebaju se koristiti vrhunskom opremom. Moderna vesla, kacige, prsluci za plivanje, konopi i oprema za spašavanje, napravljeni su da izdrže sve izazove koje pred vas mogu postaviti najzahtjevniji brzaci. Prije putovanja svu opremu treba dobro provjeriti, da nas ne izda kada nam bude najpotrebnija. Treba nositi rezervnu opremu kada je god moguće, naročito na dužim putovanjima.Na putovanje treba ponjeti i dovoljno opreme za spašavanje, te kompletnu prvu pomoć.
 © 2007 raft.hr