****Doživljaji hrvatskog internacionalnog rafting skipera Vedrana Bađuna

Rafting - Costa Rica!!!

ouch...

Neznam kako bi pisao o raftingu u Costa Rici, kao rafting vodič ili kao turist!
Stvari stoje ovako, pošto sam se spustio prvi put niz rijeku Reventazon kao turist ili odnosno vodič sa drugim vodičem koji mi je pokazivao stazu i upoznavao me sa rijekom, prvi dojam je bio da je usprkos niskom vodostaju ta rijeka bila bezbroj puta veća i jača od onog raftinga na koji sam navikao po hrvatskoj. Stvarno gusto, veliki valovi, ogromne rupe prijeteće i nasmijane role, opasne linije...
Inače moj dolazak u Costa Ricu nije bio turistički nego radnički. Počeli su treninzi a poslije njih i rad na tim zahtjevnim rijekama.
Prvi radni dan se odvijao na rijeci Rio Reventazon po visokom vodostaju i imao sam 3 kupača. Taj isti dan su se dogodila 2 flipa vodičima koji tu rade godinama. Samo putovanje je bilo zanimljivo i prepuno adrenalina.
Kada sam probio led nastavak je bio urnebesan. Radio sam na puno rijeka od kojih jednostavno ne možete odrediti najbolju. Sve su snažne i respektabilne.
Sam rad u toj jednoj od najboljih svjetskih rafting destinacija nije za svakoga, sama selekcija vodiča je ubitačna i samo sposobni mogu opstati. Ljudi koji se boje rijeke otpadaju bez obzira na njihovo umijeće veslanja po mirnim riječicama.

Zaključak? Ako ste probali rafting na nekoj rijeci u svijetu i slučajno se nađete u Costa rici recite sami sebi da prije raftinga " ja nemam rafting iskustvo "i prihvatite savjete vodiča u raftu kao glas gospodina svoga.

Rafting vodic mora biti hladnokrvan, smiren, hrabar, sa velikim znanjem animacije gostiju i znanjem o flori i fauni. Zašto, možda ćete se upitati? Zato što mora znati smiriti preplašene goste, opustiti ih te istrenirati za predstojeće izazove, mora znati govoriti o svakoj biljci ili životinji na koju naiđe i mora tako dobro voziti i spuštati raft niz brzace da oni steknu povjerenje u njega.

ZABAVA NA DIVLJOJ VODI (Par mojih savjeta)

Rafting je dugo vremena bio jedan od načina da od točke A stignemo do točke B. Čak se i na novijim spustovima rijekom ne radi puno više od povezivanja čistih linija prolaza i kontratokova u nastojanju da se dođe do izlazne točke u jednom komadu.
Ostali veslači na divljoj vodi (kajakaši i kanuisti), već dugo vremena znaju da im valovi i role mogu osigurati neiscrpan izvor zabave i izazova. Bilo da lagano kliznete niz lice vala ili surfate u roli, na taj način ćete razviti i izbrusiti svoje vještine. Takvo povezivanje s nekima od najuzbudljivijih pojava na divljoj vodi nije izvedivo za raftove sa standardnim dnom, ali se kataraftovi i raftovi sa sistemom pražnjenja vode mogu priključiti zabavi. Rijeka će raft sa standardnim dnom brzo napuniti vodom i učiniti manevriranje vrlo teškim. Neopremljeni raftovi s timom veslača, bolji su za igru od raftova sa okvirom koji nas može ozlijediti pri prevrtanju. Pri skakanju na val ili u rolu provjerite svu svoju opremu. Uvjerite se da je sva oprema pričvršćena, konopi složeni, a posada opremljena sa kacigama i prslucima za plivanje. Prije nego se odlučite igrati sa valovima i rolama, dobro naučite razlikovati one koje će vam dopustiti igru s njima od onih opasnih. Ako unaprijed znate što će rijeka učiniti s vašim plovilom, moći ćete na vrijeme neutralizirati učinak rijeke. Budući da je prevrtanje prilikom igre česta pojava, treba biti vješt u plivanju iz role i vračanju rafta na pravu stranu (dno prema rijeci). Morate biti stručnjak za upravljanje raftom u snažnim riječnim tokovima.

ISTRAŽIVANJE RIJEKA

Istraživanje rijeka niz koje se niste prethodno spustili može biti izvanredno iskustvo. Neke raftere ovakav način putovanja neodoljivo privlači, kao što i neki putnici radije biraju zabačene lokalne ceste umjesto autoputeva. Istraživačko spuštanje u mnogo čemu označava vrhunac svih aktivnosti na divljoj vodi, ali vas suočava sa nepoznanicama koje će staviti na kušnju vašu vještinu, intelekt i odvažnost.
Za istraživačka putovanja, barem ona uspješna, potrebno se dobro pripremiti. Ponekad za planiranje treba više vremena nego li za samo putovanje (tjedni, mjeseci ili čak godine). Ako prije putovanja naučimo sve što možemo o rijeci i okolnom terenu smanjit ćemo rizik koji je sastavni dio istraživanja divljine i spuštanja niz netestirane brzake.
Svaki spust nepoznatom rijekom treba započeti pregledavanjem svih dostupnih izvora informacija. Za početak nabavite regionalni vodič rijekom koju želite istražiti i stupite u kontakt s regionalnim kajak, kanu ili rafting klubom. Vaša ekspedicija neće biti prvo, nego drugo, treće, dvadeseto spuštanje! Nakon toga nabavite topografsku mapu, koja je najdragocjeniji pojedinačni izvor koji možete naći. Prilikom nabave topografske mape odaberite što je moguće precizniju, jer je na takvim mapama lakše uočiti veće vodopade. Čitanje mape počinje određivanjem debljine plave linije koja predstavlja rijeku. Debela linija upućuje na rijeku velikog volumena, dok tanka linija označava mali protok. Potrebno je obratiti pozor i na omjer mape.
Najbrojnija su korita rijeka koje imaju pad od 2-20metara po kilometru. Ekstremnije rijeke imaju pad od 20-40 metara po kilometru, ali u rijetkim prilikama moguć je spust rijekama s većom visinskom razlikom. Nemojte zaboraviti da i rijeke s malim stupnjem nagiba mogu imati miran tok, a zatim naglo padati više metara preko jednog ne prelaznog vodopada.

NATJECANJA

prepreka...Rafting natjecanja su dinamičan i uzbudljiv sport za natjecatelje i gledatelje. Uzbuđenje se na natjecanju povećava kada svaki potez postane presudan, bez obzira da li je to spust, slalom ili natjecanje u spasilačkim vještinama. Žele li ići brzo uz minimalne pogreške natjecatelji se moraju potpuno koncentrirati. Sve prethodno naučene i uvježbane vještine moraju biti u glavi. U takvim situacijama na vidjelo izlaze nečije vještine ili neznanje. Rafting natjecanja su se vremenom mijenjala, kao i rijeke na kojima su održavana. Danas, gotovo svako natjecanje ima jednu ili više od slijedećih disciplina:
- sprint za startnu poziciju (ne boduje se)
- slalom
- spust
- sprint (kup sustav).
Neke internacionalne utrke kao jednu od disciplina imaju i natjecanje iz spasilačkih vještina i orijentacije.
SLALOM je najfascinantniji i najdramatičniji od svih disciplina. Baziran je na standardnom kajak i kanu natjecanjima pa zahtjeva precizno manevriranje kroz seriju vrata uz istodobnu borbu s vremenom. Natjecatelji moraju kombinirati brzinu sa savršenom tehnikom, jer svaka dotaknuta ili promašena vrata donose vremensku kaznu koja se dodaje na finalno vrijeme.
SPRINT ili head to head je natjecanje sa kup sustavom u kojem se parovi određuju po rezultatima iz sprinta za startnu poziciju. Tim sa boljim vremenom bira startnu poziciju koja je u istoj liniji sa drugim startnim mjestom. Tim koji prvi prođe kroz cilj pobjeđuje i nastavlja natjecanje, dok se poraženom upisuje vrijeme koje se uspoređuje s vremenima ostalih gubitnika. Ove utrke se često odlučuju u prvoj trećini staze nakon borbe za bolju liniju.
SPUST je najčišći oblik rafting utrka. To je maraton bez štapova, sudaca kraj vrata i dodanih kaznenih vremena. To je utrka protiv vremena u kojoj tim s najboljim rezultatom pobjeđuje. Zahtjeva dobru psihofizičku kondiciju i solidnu vještinu čitanja rijeke.
Natjecanja u spasilačkim vještinama su izrazito uzbudljiva. Mogu biti nabijena adrenalinom a u tipičnom natjecanju ovog tipa učestvuje jedan raft sa četiri natjecatelja u njemu, četvero postavljenih vrata kroz koja je potrebo proći i jedan plivač kojeg je potrebno spasiti.
O rafting natjecanjima bih se mogla napisati cijela knjiga, koja bi uključivala poglavlje o tehnici treningu psihofizičkoj pripremi, opremi itd. Unatoč tome utrke samo izgrađuju i dopunjavaju tehniku i psihofizičku pripremljenost koju iskusni rafteri već imaju. Na putu prema boljim rezultatima na utrkama, morat ćete izbrusit vaše vještine, izgraditi mišiće i odabrati što brži raft. Prije početka utrke potrošite dovoljno vremena na studiju najbrže linije prolaza. Analizirajte i diskutirajte rutu zajedno, kako biste mogli manevrirati bez dodatnih instrukcija. Izvidite rijeku u potrazi za najbržim strujama koje će vam pomoći prilikom skretanja i pronalasku najbržeg pravca od vrata do vrata. Natjecateljima je u slalomu cilj postići što je moguće brže vrijeme, bez kaznenih sekunda. Prije signala za start, namjestite vaša vesla u položaj za veslanje, kako biste ostvarili što je moguće bolji start. Dok čekate, olabavite stisak, da ne utrošite energiju bez potrebe, i držite viziju starta u glavi.
Tehnika samog zaveslaja u utrci se ne razlikuje mnogo od samog veslanja na običnom spustu rijekom. Veslači se moraju koncentrirati na izvršavanje kratkih, brzih i snažnih zaveslaja, a glave moraju držati gore kako bi imali šire vidno polje. Budući da završetak pogonskog zaveslaja unaprijed malo doprinosi brzini kretanja, skratite ga i započnite fazu povratka vesla u početni položaj nego inače. Najbolje vrijeme u slalom natjecanjima ostvarivat ćete ako raft vozite glatko od vrata do vrata. To znači da treba izbjegavati korektivne zaveslaje i nemirne okrete koji guše inerciju. Vratima treba prilaziti što je moguće preciznije, koristeći se pritom širokim zaveslajima ili privlačenjem za prilagođenje svoje pozicije da ne bi dotakli ni vi ni bilo koji dio opreme vrata. Uvijek budite koncentrirani na prva slijedeća vrata. Kod natjecanja u spustu treba izbjegavati kontratokove, role i džepove spore i plitke vode. Budući da valovi označavaju brzu struju, odredite liniju prolaska preko ramena valova, a ne preko takozvane krijeste vala. Ako vam se ukaže prilika da nekog prestignete, planirajte to pažljivo. Ne trošite energiju u pokušajima za pretjecanje iz sporije vode, nego radije odaberite široki, brzi kanal s podjednako brzim strujama.

STRMI PADOVI

Bilo bi ludo pokušati spust niz 5-metarski slap dok takvo spuštanje ne izvježbamo na manjim padovima. Grebeni preko kojih pada voda sadrže iste struje kao i puno viši vodopadi, pa na njima možemo naučiti kako će se plovilo ponašati u trenutku kada rijeka ispod rafta nestane.gdje smo sad???
Grebeni u obliku slova "L" često sadrže struje koje prelaze jedna preko druge. Ulegnuti spoj koji se formira između struja može usisati plovilo i baciti ga u neželjenom smjeru. Obično je najbolji način za izbjegavanje divlje vožnje prolazak kroz pad na gornjoj struji.
Na rijekama možemo naići na padove u obliku slova "V". Ako struja nije previše konfuzna, i ako unutar nizvodnog V-a ima dovoljno prostora, možemo se sjuriti niz pad preko vrha slova V. Ukoliko je pad oblika uzvodnog slova V (vrh slova V je uzvodno), unutar V-a možemo naći neke gadne pojave kao i kod L-pada, pa ovako oblikovan pad prolazimo s lijeve ili desne strane V-a.
Isprepleteni pad (ako je velik, brz i strm) može staviti na kušnju vašu sposobnost da sačuvate raft od prevrtanja. Učestali, izbočeni jastuci, nepredvidljive reakcije valova i uranjajuće struje će se složiti u hrpu i suprotstaviti vanjskim bedemima pada. Ako u takvoj situaciji izvedete pravovremeno prebacivanje na višu stranu možda se ne prevrnete.

PRENOŠENJE OPREME

Mnoga prva spuštanja i istraživačke misije nisu realizirana zbog teškog pristupa startnoj i/ili ciljnoj poziciji. Ako ste voljni nositi svu opremu, kilometre preko teško pristupačnog terena, možda ćete na kraju pronaći raj za veslače na divljim vodama. Čak i ako rijeka ne nudi uzbudljive brzake, moći ćete uživati u netaknutoj prirodi.
Mnogo je načina na koje možemo prenositi raft do rijeke. Raftove s dnom privezanim za okolne komore možemo rastaviti (na dno, poprečne komore i ostatak rafta) i podijeliti posadi. Jedna snažna osoba može nositi dno rafta na leđima i poprečne komore preko ramena kilometrima. Drugi način prenošenja je omotavanje oko duge motke (u tu svrhu možemo koristiti i dugo veslo). Ne smijemo zaboraviti da osim rafta i ostatak opreme (vreća za spavanje, sigurnosne opreme hrane) treba prenijeti do rijeke. Ako opremu do rijeke možete nositi samo par kilometara, razmislite o tome da jedan dan potrošite na prenošenje opreme uz više odmaranja. Ukoliko je udaljenost do rijeke velika, pokušajte opremu prenositi u suhim vrećama sa naramenicama koje vam neće smetati da u isto vrijeme na ramenu nosite raft. Oni koji imaju previše opreme ili dovoljno novca mogu za prenošenje koristiti životinje ili helikopter.

 

Osobno radim na svim rijekama, od najlakših do najtežih i uvijek sa istim žarom. Izdvojio bi jedno spuštanje na "crnom" Pacuareu kada sam u istom danu nenamjerno surfao u jako opasnoj rupi i u njoj imao 3 plivača . Reagirao sam fantastično i izvadio ih na sigurno. Jedna djevojka je pala u nesvijest i poslije buđenja nije željela nastaviti put ali sam je ipak uspio nagovoriti za dalje. Poslije su veslali ko ludi i sve je bilo OK do zadnjeg brzaca koji se zove "dvije planine". U njega smo ušli bez puno snage i udarili u sred rupetine koja izgleda jezivo, brod se zamalo vertikalno flipnuo ali nije pa smo iz te rupetine izašli jako brzo, doduše imali smo 5 plivača koje sam uspio bez problema strpati u brod.

Inače, zabilježeno je da se u istom danu dogodi da od 11 brodova na rijeci 10 doživi flip. Takođe da je jedan amerikanac koji je radio na Coloradu imao 7 flipova u istom danu. Ono što s ovim želim reći je da na takvim rijekama moraš biti 100 % koncentriran na svaki brzac ili .... adio brale!

Kada nemamo posla onda se skupe vodiči i idu na ludilo. Sekcije (dionice rijeke) od kojih se ledi krv u žilama. Upravljati raftom po takvim rijekama je uuuuuuuuuuhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaa doživljaj ili spustiti oar boat niz peticu, uuuhhaaaaaaaaa.

Na kraju poslušajte moj savjet: Crv kad želi postat zmija pogiba, tj. ako nemaš muda ne forsiraj se!!!

tekst i slike: Internacionalni rafting vodič i vođa puta VEDRAN BAĐUN

zatvori prozor

©2007 raft.hr