****Doživljaji hrvatskog internacionalnog rafting skipera Vedrana Bađuna
Rafting - Costa Rica!!!
Neznam kako bi pisao o raftingu u Costa
Rici, kao rafting vodič ili kao turist!
Stvari stoje ovako, pošto sam se spustio prvi put niz rijeku Reventazon
kao turist ili odnosno vodič sa drugim vodičem koji mi je pokazivao stazu
i upoznavao me sa rijekom, prvi dojam je bio da je usprkos niskom vodostaju
ta rijeka bila bezbroj puta veća i jača od onog raftinga na koji sam navikao
po hrvatskoj. Stvarno gusto, veliki valovi, ogromne rupe prijeteće i nasmijane
role, opasne linije...
Inače moj dolazak u Costa Ricu nije bio turistički nego radnički. Počeli su
treninzi a poslije njih i rad na tim zahtjevnim rijekama.
Prvi radni dan se odvijao na rijeci Rio Reventazon po visokom vodostaju i
imao sam 3 kupača. Taj isti dan su se dogodila 2 flipa vodičima koji tu rade
godinama. Samo putovanje je bilo zanimljivo i prepuno adrenalina.
Kada sam probio led nastavak je bio urnebesan. Radio sam na puno rijeka od
kojih jednostavno ne možete odrediti najbolju. Sve su snažne i respektabilne.
Sam rad u toj jednoj od najboljih svjetskih rafting destinacija nije za svakoga,
sama selekcija vodiča je ubitačna i samo sposobni mogu opstati. Ljudi koji
se boje rijeke otpadaju bez obzira na njihovo umijeće veslanja po mirnim riječicama.
Zaključak? Ako ste probali rafting na nekoj rijeci u svijetu i slučajno se
nađete u Costa rici recite sami sebi da prije raftinga " ja nemam rafting
iskustvo "i prihvatite savjete vodiča u raftu kao glas gospodina svoga.
Rafting vodic mora biti hladnokrvan, smiren, hrabar, sa velikim znanjem animacije gostiju i znanjem o flori i fauni. Zašto, možda ćete se upitati? Zato što mora znati smiriti preplašene goste, opustiti ih te istrenirati za predstojeće izazove, mora znati govoriti o svakoj biljci ili životinji na koju naiđe i mora tako dobro voziti i spuštati raft niz brzace da oni steknu povjerenje u njega.
ZABAVA NA DIVLJOJ VODI (Par mojih savjeta)
Rafting je dugo vremena bio jedan od načina da
od točke A stignemo do točke B. Čak se i na novijim spustovima rijekom ne radi
puno više od povezivanja čistih linija prolaza i kontratokova u nastojanju da
se dođe do izlazne točke u jednom komadu.
Ostali veslači na divljoj vodi (kajakaši i kanuisti), već dugo vremena znaju
da im valovi i role mogu osigurati neiscrpan izvor zabave i izazova. Bilo da
lagano kliznete niz lice vala ili surfate u roli, na taj način ćete razviti
i izbrusiti svoje vještine. Takvo povezivanje s nekima od najuzbudljivijih pojava
na divljoj vodi nije izvedivo za raftove sa standardnim dnom, ali se kataraftovi
i raftovi sa sistemom pražnjenja vode mogu priključiti zabavi. Rijeka će raft
sa standardnim dnom brzo napuniti vodom i učiniti manevriranje vrlo teškim.
Neopremljeni raftovi s timom veslača, bolji su za igru od raftova sa okvirom
koji nas može ozlijediti pri prevrtanju. Pri skakanju na val ili u rolu provjerite
svu svoju opremu. Uvjerite se da je sva oprema pričvršćena, konopi složeni,
a posada opremljena sa kacigama i prslucima za plivanje. Prije nego se odlučite
igrati sa valovima i rolama, dobro naučite razlikovati one koje će vam dopustiti
igru s njima od onih opasnih. Ako unaprijed znate što će rijeka učiniti s vašim
plovilom, moći ćete na vrijeme neutralizirati učinak rijeke. Budući da je prevrtanje
prilikom igre česta pojava, treba biti vješt u plivanju iz role i vračanju rafta
na pravu stranu (dno prema rijeci). Morate biti stručnjak za upravljanje raftom
u snažnim riječnim tokovima.
ISTRAŽIVANJE RIJEKA
Istraživanje rijeka niz koje se niste prethodno
spustili može biti izvanredno iskustvo. Neke raftere ovakav način putovanja
neodoljivo privlači, kao što i neki putnici radije biraju zabačene lokalne ceste
umjesto autoputeva. Istraživačko spuštanje u mnogo čemu označava vrhunac svih
aktivnosti na divljoj vodi, ali vas suočava sa nepoznanicama koje će staviti
na kušnju vašu vještinu, intelekt i odvažnost.
Za istraživačka putovanja, barem ona uspješna, potrebno se dobro pripremiti.
Ponekad za planiranje treba više vremena nego li za samo putovanje (tjedni,
mjeseci ili čak godine). Ako prije putovanja naučimo sve što možemo o rijeci
i okolnom terenu smanjit ćemo rizik koji je sastavni dio istraživanja divljine
i spuštanja niz netestirane brzake.
Svaki spust nepoznatom rijekom treba započeti pregledavanjem svih dostupnih
izvora informacija. Za početak nabavite regionalni vodič rijekom koju želite
istražiti i stupite u kontakt s regionalnim kajak, kanu ili rafting klubom.
Vaša ekspedicija neće biti prvo, nego drugo, treće, dvadeseto spuštanje! Nakon
toga nabavite topografsku mapu, koja je najdragocjeniji pojedinačni izvor koji
možete naći. Prilikom nabave topografske mape odaberite što je moguće precizniju,
jer je na takvim mapama lakše uočiti veće vodopade. Čitanje mape počinje određivanjem
debljine plave linije koja predstavlja rijeku. Debela linija upućuje na rijeku
velikog volumena, dok tanka linija označava mali protok. Potrebno je obratiti
pozor i na omjer mape.
Najbrojnija su korita rijeka koje imaju pad od 2-20metara po kilometru. Ekstremnije
rijeke imaju pad od 20-40 metara po kilometru, ali u rijetkim prilikama moguć
je spust rijekama s većom visinskom razlikom. Nemojte zaboraviti da i rijeke
s malim stupnjem nagiba mogu imati miran tok, a zatim naglo padati više metara
preko jednog ne prelaznog vodopada.
NATJECANJA
STRMI PADOVI
Bilo bi ludo pokušati spust niz 5-metarski slap
dok takvo spuštanje ne izvježbamo na manjim padovima. Grebeni preko kojih pada
voda sadrže iste struje kao i puno viši vodopadi, pa na njima možemo naučiti
kako će se plovilo ponašati u trenutku kada rijeka ispod rafta nestane.
Grebeni u obliku slova "L" često sadrže struje koje prelaze jedna
preko druge. Ulegnuti spoj koji se formira između struja može usisati plovilo
i baciti ga u neželjenom smjeru. Obično je najbolji način za izbjegavanje divlje
vožnje prolazak kroz pad na gornjoj struji.
Na rijekama možemo naići na padove u obliku slova "V". Ako struja
nije previše konfuzna, i ako unutar nizvodnog V-a ima dovoljno prostora, možemo
se sjuriti niz pad preko vrha slova V. Ukoliko je pad oblika uzvodnog slova
V (vrh slova V je uzvodno), unutar V-a možemo naći neke gadne pojave kao i kod
L-pada, pa ovako oblikovan pad prolazimo s lijeve ili desne strane V-a.
Isprepleteni pad (ako je velik, brz i strm) može staviti na kušnju vašu sposobnost
da sačuvate raft od prevrtanja. Učestali, izbočeni jastuci, nepredvidljive reakcije
valova i uranjajuće struje će se složiti u hrpu i suprotstaviti vanjskim bedemima
pada. Ako u takvoj situaciji izvedete pravovremeno prebacivanje na višu stranu
možda se ne prevrnete.
PRENOŠENJE OPREME
Mnoga prva spuštanja i istraživačke misije nisu
realizirana zbog teškog pristupa startnoj i/ili ciljnoj poziciji. Ako ste voljni
nositi svu opremu, kilometre preko teško pristupačnog terena, možda ćete na
kraju pronaći raj za veslače na divljim vodama. Čak i ako rijeka ne nudi uzbudljive
brzake, moći ćete uživati u netaknutoj prirodi.
Mnogo je načina na koje možemo prenositi raft do rijeke. Raftove s dnom privezanim
za okolne komore možemo rastaviti (na dno, poprečne komore i ostatak rafta)
i podijeliti posadi. Jedna snažna osoba može nositi dno rafta na leđima i poprečne
komore preko ramena kilometrima. Drugi način prenošenja je omotavanje oko duge
motke (u tu svrhu možemo koristiti i dugo veslo). Ne smijemo zaboraviti da osim
rafta i ostatak opreme (vreća za spavanje, sigurnosne opreme hrane) treba prenijeti
do rijeke. Ako opremu do rijeke možete nositi samo par kilometara, razmislite
o tome da jedan dan potrošite na prenošenje opreme uz više odmaranja. Ukoliko
je udaljenost do rijeke velika, pokušajte opremu prenositi u suhim vrećama sa
naramenicama koje vam neće smetati da u isto vrijeme na ramenu nosite raft.
Oni koji imaju previše opreme ili dovoljno novca mogu za prenošenje koristiti
životinje ili helikopter.
Osobno radim na svim rijekama, od najlakših do najtežih i uvijek sa istim žarom. Izdvojio bi jedno spuštanje na "crnom" Pacuareu kada sam u istom danu nenamjerno surfao u jako opasnoj rupi i u njoj imao 3 plivača . Reagirao sam fantastično i izvadio ih na sigurno. Jedna djevojka je pala u nesvijest i poslije buđenja nije željela nastaviti put ali sam je ipak uspio nagovoriti za dalje. Poslije su veslali ko ludi i sve je bilo OK do zadnjeg brzaca koji se zove "dvije planine". U njega smo ušli bez puno snage i udarili u sred rupetine koja izgleda jezivo, brod se zamalo vertikalno flipnuo ali nije pa smo iz te rupetine izašli jako brzo, doduše imali smo 5 plivača koje sam uspio bez problema strpati u brod.
Inače, zabilježeno je da se u istom danu dogodi da od 11 brodova na rijeci 10 doživi flip. Takođe da je jedan amerikanac koji je radio na Coloradu imao 7 flipova u istom danu. Ono što s ovim želim reći je da na takvim rijekama moraš biti 100 % koncentriran na svaki brzac ili .... adio brale!
Kada nemamo posla onda se skupe vodiči i idu na ludilo. Sekcije (dionice rijeke) od kojih se ledi krv u žilama. Upravljati raftom po takvim rijekama je uuuuuuuuuuhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaa doživljaj ili spustiti oar boat niz peticu, uuuhhaaaaaaaaa.
Na kraju poslušajte moj savjet: Crv kad želi postat zmija pogiba, tj. ako nemaš muda ne forsiraj se!!!
tekst i slike: Internacionalni rafting vodič
i vođa puta VEDRAN BAĐUN