OSNOVNI IZBORNIK

PRIRUČNIK

RIJEČNA MORFOLOGIJA

Postoje tri načina kretanja vode:

-lističasti

-turbulentni

-kaotični

Svako od ovih stanja opisuje različitu shemu struja i nastaje na različitim mjestima unutar riječnih sustava.

Lističasti tokovi

Za mnoge raftere lističasti tok je najudobniji tip toka jer je najsigurniji i najpredvidljiviji. Ovakvi tokovi se pojavljuju na dubokim ravnim koritima. Tokovi vode su pravocrtni a samo su različitih brzina. Da bismo stvarno osjetili razliku pustimo raft da klizi slobodno preko vodene površine. Zatim uronimo veslo duboko u rijeku i osjetit ćemo trzaj unazad. Taj trzaj uzrokovan je ispodpovršinskim lisnatim pločama koje se kreću brže od ploča na površini vodenog toka.

Turbulentni tokovi

Nastaju gdje god prepreka spriječava struju na svom putu, što uzrokuje prolaz prevelike količine vode kroz premali prostor. To prelijeva snagu jedne lisnate plohe na drugu i "lomi". Rafter treba tražiti turbulentne tokove na mjestima gdje se nalazi mali slapovi i gdje nezavisni mali tokovi klize jedan preko drugoga i kreiraju brzak ili val na riječnoj površini. Turbulencija se također javlja u vrtlozima gdje su lisnate ploče stisnute zajedno dok kruže oko prepreke. Turbulentna zona nastaje iza prepreke kada se ploča slama. Vrtlog je odvojen od glavnog toka iznenadnim uzvišenjem (skokom) koji se naziva vrtložna linija.

Kaotični tokovi

To su tokovi opće konfuzije. Normalni riječni tok raščlanjuje se i odskače naoko slučajno. Vrlo je interesantno da svi ti urnebesi poništavaju sami sebe ostvarujući vrlo malo pravih kretnji. Najbolji primjer kaosa je pojava što se naziva rupa.

Sigurnost

PROLAZAK KROZ VELIKE VODENE PREPREKE I PRISTAJANJE UZ OBALU

Moćne vodene prepreke kao što su role i lomeći valovi, mogu zaustaviti, prevrnuti, i zavrtjeti vaše plovilo prije nego shvatite što vam se dogodilo. Ako ne možete izbjeći takve zamke, treba ih udarati ravno, snažno i brzo! U raftu na pariće to znači da veslač treba cijelo vrijeme prolaska takve prepreke veslati prema nizvodno što snažnije. U plovilu s posadom dva najsnažnija veslača trebaju biti naprijed. Oni trebaju doseći veslima nizvodnu stranu lomećeg vala, ili preko povratnog vala role, i zakopati lopaticu u tijelo nizvodne struje. To će omogućiti prednjim veslačima učvršćivanje u struju koja će povući raft preko vodene prepreke. Ako se posada uz to nagne lagano naprijed, prebacujući svoju težinu na val ili rolu, to može biti dovoljno da se probiju i neke najveće vodene prepreke. Neke rijeke formiraju valove i role čije nas proporcije mogu zabrinuti. Veslači koji sjede visoko na komorama su u nesigurnoj poziciji; samo jedno veliko zapljuskivanje do plivanja. Ponekad je jedini način da ostanete u plovilu držanje tijela unutar rafta s niskim težištem.
Tri su važna elementa koja nam određuju način na koji će veslači postaviti svoju težinu nisko u plovilo. Prvo, kada premještate težinu prema dnu plovila, nemojte dopustiti da vam noge kliznu ispod poprečnih komora ili konopaca i nemojte sjediti ili klečati na dnu rafta s standardnim dnom; tako možemo sami sebi prouzročiti ozljedu kada udarimo s dnom u stijenu. Drugo, koristite ruku na vanjskoj strani plovila za držanje vesala i konopca oko komora, osim u slučajevima prolaska kroz uske prolaze. U uskim prolazima ni jedan dio tijela ne smije biti s vanjske strane rafta da izbjegnemo ozljede prilikom trenja od prepreku. Bez obzira na širinu prolaza veslo treba držati nisko i izvan plovila čime onemogućavamo nekontrolirano lamatanje veslom i sprječavamo mogućnost ozljeđivanja kolega u plovilu. Visoki članovi posade mogu nastaviti s veslanjem i kada sjede nisko u raftu. Treće, okrenite vaše unutrašnje rame (ne i glavu) u raft. Time ćemo izbjeći sudare glavama i zadržati čisto vidno polje i tako se na vrijeme pripremiti na slijedeći potez.

PRISTAJANJE

Raft moramo povući na obalu prilikom zaustavljanja iz bilo kojeg razloga. Znati kako zaustaviti i osigurati plovilo je jednako važno kao i manevriranje u struji. U raftu na pariće za jednu osobu može nasukavanje može tražiti veliku spretnost i vještinu. Ako rijeka nije mirna uz obalu, veslač mora polako pristupiti, osloboditi konop i privezati raft prije nego ga struja odnese. Kod rafta s posadom prilikom pristajanja prednji veslači iskače na obalu i osiguravaju plovilo. Pravilna tehnika pristajanja uključuje ovih pet koraka:
1) Posada manevrira polako, kako bi spriječila odbijanje prilikom pristajanja, te nastavlja veslanjem održavati čamac na mjestu.
2) Veslač na provi treba s konopcem skočiti na obalu prije kontakta s obalom (ne poslije).
3) Tada vesla treba složiti na sigurno mjesto u raftu.
4) Ako je osoba na obali dovoljno jaka, a plovilo ne ide prebrzo ili nije preteško raft se povlačenjem konopa može jednostavno dovući do obale. Sigurnija alternativa je osiguravanje rafta brzim namatanjem konopa nekoliko puta oko stijene, stabla ili nekog drugog čvrstog objekta. Nikad nemojte konop motati oko zglobova, leđa ili nekog drugog dijela tijela!
5) Ako raft ne možemo zaustaviti, osoba na obali se treba brzo ukrcati u raft, otpustiti konop, i sigurno ga spremiti da izbjegne eventualno zapetljavanje u njega u sljedećim brzacima.
U raftu s posadom osoba na obali može osloboditi konop i pratiti plovilo hodajući obalom.

SIGURNOST I SPAŠAVANJE

Rizik je na divljoj vodi stalan pratilac bez obzira na činjenicu da su današnji rafteri opremljeni opremom vrhunske kvalitete, iskustvom i znanjem koje su njihovi predhodnici skupljali stoljećima. Brzaci koji su se nekada obavezno zaobilazili, danas se bez velikih problema prolaze u modernim plovilima prilagođenim za tu vrstu izazova. Spuštanje niz uzbudljive i kompliciranije brzake sa sobom donosi veći rizik i povećanu opasnost. Razlika između plivanja u vodi klase III i klase V može biti zapanjujuća. Unatoč tome mnogo novajlija dolazi na extremno teške dionice bez ikakvih prethodnih iskustava u prevrtanju i plivanju u divljoj vodi. Čak i osnovne spasilačke vještine, kao što su izvlačenje plovila omotanog oko prepreke ili priklještenog plivača ponekad izdaju početnike koji se prebrzo sele na teže i teže rijeke. Kao i u svakom extremnom sportu nekontrolirani rizik priziva nesreću. Sigurnost zato mora biti primarna preokupacija na svakom putovanju rijekom, bez obzira radi li se o plutanju mirnim dijelom ili vrtoglavom spustu niz brzake klase V. Sigurnost i procedura spuštanja se kao i rijeke mijenjaju od trenutka do trenutka i situacije do situacije. Ostanite otvoreni prema novim saznanjima i vježbajte kako već usvojene, tako i nove vještine spašavanja kako bi vaše putovanje rijekom učinili sigurnim i zabavnim. Jedna od stvari kojoj trebamo posvetiti pažnju prilikom planiranja putovanja rijekom je odabir dionice koju je svaki sudionik grupe sposoban savladati. Bez obzira na to mnogi turisti se spuštaju rijekama bez ikakvog prethodnog iskustva. Zbog toga dobivaju vodiče (skipere, svaki raft najmanje po jednog) koji odlično poznaju rijeku, njene opasnosti, način na koji ih izbjeći i imaju razrađenu proceduru spašavanja. Ako se namjerava spuštati rijekom u svom aranžmanu postoje topografske karte, pisani vodiči i drugi izvori koji će vam pomoći u odabiru rijeke. Prije spusta istražite lokaciju i udaljenost starta od cilja, vrijeme koje je potrebno da se ta udaljenost prođe, klasu i lokaciju glavnih brzaka i nivo vode koji osigurava sigurno putovanje. Posebnu pozornost posvetite pristupnim cestama i odabiru odgovarajućeg plovila jer na taj način možete uštedjeti mnogo vremena. Također, ne zaboravite da je svaka knjiga samo osvrt, i da se rijeka konstantno mijenja. Tražite preporuke i savjete od iskusnih raftera te njihovo znanje o pojedinim rijekama iz prve ruke koristiti će vam više od bilo kojeg pisanog vodiča. Slijedeći korak je provjera vodostaja i lokalne vremenske prognoze. Čak i nježni brzaci mogu postati opasni kad njima teče previše vode, a jak vjetar ili stalna kiša mogu pokvariti užitak i najvećim ljubiteljima rijeke. Vodostaj se provjerava kod državne agencije zadužene za očitavanje vodostaja ili putem njihovih Internet stranica i e-maila, ili putem telefona, a telefonom možete doći do više saznanja o vremenskoj prognozi.
©2007 www.raft.hr